Eerste maand - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Lieke - WaarBenJij.nu Eerste maand - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Lieke - WaarBenJij.nu

Eerste maand

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

26 September 2015 | Spanje, Madrid

Vrijdag 28 augustus was het dan zo ver: mijn avontuur als au pair in Madrid zou van start gaan. ’s Morgens begon het onvermijdelijke afscheid al met wat tranen. Ik moest namelijk afscheid nemen van de hondjes. Dit viel al zwaar, dus dan kun je je voorstellen hoe het afscheid op het vliegveld was. Samen met pap, mam, Senna en Steph zijn we naar het vliegveld van Brussel vertrokken. Na de nodige stress met parkeren (blijkbaar zijn Belgen niet zo goed in aanwijzingen geven) hebben we toch nog iets kunnen eten en drinken.

Om 15:55 uur was het zover om afscheid te nemen van mijn lieve ouders en vriendinnetjes. Ineens kwam daar het besef dat je voor een jaar je veilige leventje inruilt voor een leven in een compleet andere stad en ander gezin. Het feit dat je niet weet wat je kunt verwachten is spannend.

Om 15:30 uur ging ik de lucht in en na een korte vlucht van twee uur ben ik geland op Madrid-Barajas Airport. Mijn hostfamily had mij verteld dat er vanuit het vliegveld voor €5,- bussen rijden naar Plaza de Cibeles (Plaza de Cibeles is de plek waar gefeest wordt wanneer Real Madrid een belangrijke titel wint). Op het vliegveld ben ik naar de plek gelopen waar de bussen aankomen en vertrekken. Elke 13 en elke 20 minuten zou de bus naar Plaza de Cibeles vertrekken. Aangezien ik geen idee had waar ik vandaan moest vertrekken ben ik maar aan verschillende buschauffeurs gaan vragen waar deze bus zou vertrekken. Ik werd van de één naar de andere plaats gestuurd door niet Engels pratende mensen en nog steeds had ik geen bus. Ik ben terug het vliegveld in gelopen en heb bij een loket gevraagd hoeveel het kost om een taxi naar het centrum te nemen. Taxi’s rijden je voor €30,- naar elke plek in het centrum. Dit viel nog best mee voor een rit van ongeveer 30-40 minuten. Al rijdend door de stad vertelde de taxichauffeur de namen van de gebouwen, monumenten en plaatsen die we tegenkwamen.

Het eerste weekend (vrijdag t/m zondag) verbleef ik in een hostel. Mijn hostfamily was namelijk nog op vakantie en zouden mij zondag rond 18:00uur komen halen. Vrijdagavond was ik om 20:00 ingecheckt in het hostel en ben ik op zoek gegaan naar de eerste de beste McDonalds om wat te eten. Daarna terug gegaan naar het hostel en op tijd gaan slapen, want ik was doodmoe. Zaterdag ben ik de stad gaan verkennen en heb ik de toeristische dingen van Madrid bezocht. Zondag ben ik eerst meegegaan op een gratis citytour, georganiseerd door het hostel. Dit is niet helemaal gratis. Je bepaalt na de tour zelf wat je de tourguide wilt geven. Na de citytour ben ik met Mr.Grey naar Parque del Buen Retiro gegaan en heb ik daar mijn dagje lezend in het zonnetje doorgebracht.

Om 18:00uur kwam mijn hostfamily mij ophalen bij het hostel. Mijn eerste indruk was heel goed. Voelde mij meteen op mijn gemak en kreeg een heel warm welkom. In de auto op weg naar huis hebben we over van alles en nog wat verteld en we voelde ons allemaal eigenlijk wel op ons gemak bij elkaar. Ze vertelde mij dat ze in de residential area van Madrid wonen in de wijk Chamartín. Mijn eerste indruk van de buurt was goed. Toch mis ik wel het vele groen wat ik gewend ben in het dörp Munstergelaen. Het zijn vooral veel appartementencomplexen die hier in de buurt liggen. Het appartement van mijn hostfamily is leuk en modern ingericht en mijn kamertje ziet er ook netjes uit. Ze hebben het thema reizen in mijn kamer verwerkt wat erg leuk is.

De eerste week heb ik vooral veel met mijn hostfamily doorgebracht. Dit om elkaar beter te leren kennen. We hebben veel gepraat over mijn leven in Nederland en over het leven hier. Daarnaast de praktische zaken geregeld, zoals het netwerk van de metro, metrokaart en Spaanse lessen. Ik heb ook met andere au pairs afgesproken om wat te gaan drinken, de stad een beetje te verkennen en op zondag lekker over el rastro geslenterd. Leuk om allemaal nieuwe mensen vanuit verschillende delen van de wereld te leren kennen.

In de laatste drie weken heb ik veel gewerkt. ’S Morgens ga ik zelf twee uur naar Spaanse les. In het begin is het even wennen dat de lerares alleen Spaans praat, maar na twee dagen raak je hier aan gewend en gek genoeg begrijp je het ook nog allemaal. Mijn woordenschat wordt steeds groter, alleen het terug praten in een complete zin is toch nog lastig. Je moet toch opnieuw de hele grammatica van een andere taal leren. Ik heb een leuke klas en heel toevallig ook twee Nederlandse meiden in mijn klas. Een van de twee komt uit Brabant, dus de zuidelijke gezelligheid en gekkigheid is wel te merken.

Na mijn Spaanse les (13:30) moet ik direct naar huis om de kinderen op te vangen. De kinderen hebben in september halve dagen school, waardoor ik lunch voor ze moet klaarmaken en bij ze moet zijn. Dit tot ongeveer 20:00/20:30, omdat de ouders werken zijn. In de eerste weken is dit best vermoeiend, omdat je veel nieuwe indrukken opdoet, in een andere taal moet spreken en moet wennen in een nieuw gezin. Je hebt weinig tijd voor jezelf. In oktober gaan de kinderen hele dagen naar school, waardoor ik na mijn eigen Spaanse lessen tijd heb voor mijzelf.

De afgelopen weken ben ik in de weekenden meegegaan op pubcrawls. Dit is een hele leuke manier om nieuwe mensen te leren kennen en zo je netwerk uit te breiden. Je betaalt €5,- en ze nemen je mee naar verschillende bars door Madrid. Dit is ook weer een leuke manier om het uitgaansleven van Madrid te verkennen en erachter te komen waar leuke kroegen en clubs liggen. In elke bar krijg je een gratis shotje. Over het algemeen kosten alcoholische dranken €6,-. Dit is dan in een bar waar je ook kunt uitgaan. Er zijn ook barretjes waar je niet uit kunt gaan, maar wel kunt indrinken en daar betaal je €1,50 voor bier of sangria. Aan het eind van de pubcrawl krijg je gratis entree en gratis shotje voor een grote club. Normaal gesproken betaal je alleen al tussen de €10,- en €15,- om een club binnen te komen. Het stappen is hier wel heel leuk en heel gezellig. Je raakt gemakkelijk aan de praat met mensen, de sfeer is fijn en mensen dansen veel met elkaar.

Mijn eerste maand is omgevlogen en het is een maand vol nieuwe indrukken en ervaringen geweest. Ik heb het nog steeds heel erg naar mijn zin hier en voel mij al goed thuis in de Spaanse cultuur.